Sebagaimana yang diketahui umum, AEON antara 5 pemegang lesen bank digital yang diperakui Bank Negara Malaysia (BNM) kini memaklumkan – bersedia mulakan operasi dan melancarkan aplikasi perbankan mereka bersama semua pengguna, mulai akhir suku kedua 2024 kelak.

Langkah ini telahpun meraih kelulusan daripada pihak berkuasa pada Januari lalu untuk menjalankan operasi perbankan digital di pasaran negara. Menerusi pimpinan Raja Teh Maimunah ini, pihaknya menyasarkan untuk melengkapkan keperluan perbankan kepada pengguna individu dan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) bersama sejumlah perkhidmatan patuh-syariah.

Lebih menarik perkhidmatan tersebut turut akan tertumpu kepada kumpulan pekerja rencam, yang mana kurang mendapat kapasiti perkhidmatan perbankan.

Bagi peringkat awal pihaknya menawarkan akaun simpanan serta transaksi bagi pengguna individu. Sementara segmen perniagaan pula akan dilancarkan menjelang tahun 2025. Selain itu, AEON Bank difahamkan dalam usaha menyertakan ciri Apple Pay pada perkhidmatan mereka dan merancang ingin melancarkan kad debit pada akhir 2024 ini.

Secara menyeluruh, aturan operasi bank digital itu setakat ini telah melibatkan fasa rintis bersama kakitangan AEON sahaja dan menerusi perluasan operasi menjelang suku kedua 2024 kelak, disasar lebih ramai pengguna akan dapat menikmati perkhidmatan AEON Bank di negara.

 

Untuk makluman pada 29 April 2022 – BNM telah mengumumkan terdapat 5 penerima lesen bank digital negara yang telah diluluskan oleh MOF. Ianya terdiri daripada;

Pertama – Pemohon-pemohon yang berikut akan dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (APK):

Konsortium Boost Holdings Sdn. Bhd. dan RHB Bank Berhad;
Konsortium yang diterajui oleh GXS Bank Pte. Ltd. dan Kuok Brothers Sdn. Bhd; dan
Konsortium yang diterajui oleh Sea Limited dan YTL Digital Capital Sdn Bhd;
Kedua – Pemohon-pemohon yang berikut akan dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (APKI):

Konsortium AEON Financial Service Co., Ltd., AEON Credit Service (M) Berhad dan MoneyLion Inc,; dan
Konsortium yang diterajui oleh KAF Investment Bank Sdn. Bhd.

Online
Hi! Boleh kami bantu?